
ajvilafrancadebonany.net 11/07/2025 - 13:25:51 | ![]() ![]() |
Prefestes, del 19 al 24 de juliol
FESTES, del 25 de juliol al 3 d'agost.
Fe(s)tes amb Intel-ligència Tradicional ( IT )
Tornen, com cada any, les Festes de la Beata. Vilafranca es prepara per omplir carrers i places amb sentiments, cultura i tradició, amb un programa d'activitats en què es conjuguen prop d'una més de cinquentena d'activitats adreçades a tots els públics, entre prefestes, del 19 al 24 de juliol, i FESTES, del 25 de juliol al 3 d'agost.
Com és costum, les Festes de la Beata recullen l'esperit de la festa tradicional d'estiu, vinculada tradicionalment a Vilafranca a la finalització de les feines del batre i a la devoció popular a Santa Catalina Tomàs, la Beata, l'única santa mallorquina, com ens recorda la cançó. El programa de les festes d'enguany, en el seu leit-motiv,fa referènciaa allò que suposen les Festes de la Beata com a part de la nostra Intel-ligència Tradicional (IT) , amb un joc de contraposicions amb la Intel-ligència Artificial (IA)- tan d'actualitat - partint del pes i del caràcter únic, identificatiu i fidel a la tradició que els confereixen moltes de les activitats que són en el programa. Entre aquests actes es troben la sortida del Dimoni - aquest presència de dualitats contraposades entre el bé i el mal ( potser entre la IT i la IA ?? ), en què la figura del Dimoni, a Vilafranca, adquireix una rellevància singular i emotiva, un acte tradicional que contribueix a ser un element lúdic essencial que desferma l'explosió d'alegria de la festa ; el cant dels goigs a la Beata o el ball dels cavallets són altres d'aquests actes.
La Diada Revoltera amb el Replec i enguany amb el Concertarro Revolter del grup menorquí Pèl de Gall n'obrirà el programa.
La Jornada juvenil Enjoving, la Festuqui, el cinema a la fresca, la nit de comèdia, les nits temàtiques musicals, el Beatisò, la Jornada Home i Natura ( amb la Cosetxadorada i el Concurs de Motoserra i l'Horabauxa Pagès), la Ruta desTAPA'T , el Sopar Solidari a benefici de l'AECC, el Pregó de festes - enguany a càrrec de l'Escola de Fang Danita - les competicions com la Beata Prix i la Beateta Prix, el Concurs La Beata Playback Dance Show, els Concerts de la Nit Jove i la Tradicional Berbena, la Mostra de Ball d'Aires Vilafranquins , la Mega Aquafesta, el Beatifoc - dels Boiets de Foc i amb presència de la Colla de Diables de Granollers - juntament amb moltes altres activitats ( diferents competicions esportives i activitats culturals - sessions de club de lectura, contacontes, - etc ) se sumen als actes que, com s'ha exposat anteriorment, representen el bessó de la festa feta amb Intel-ligència Tradicional (IT) vilafranquera : la Sortida del Dimoni i els Caparrots acompanyats de la Colla de Xeremiers, el Ball dels Cavallets, la Missa en Honor a la Beata i als majors del poble i els Cants dels Goigs,... tothi té cabuda.
Menció especial mereix la festa Es Show Plan encetant i alguns actes culturals de les prefestes centrats, enguany, en dos eixos : el de la celebració dels cent anys de l'Església Nova de Bonany i el cicle Vilafranca Literària, amb els 150 anys de la publicació de El Pi de Formentor, de Miquel Costa i Llobera i l'Any Llompart, amb l'estrena d'un espectacle teatral que ens acosta la seva figura.
El resultat torna a ser un programa en què conflueixen tradició i innovació, respectuós amb el passat però adaptat als temps actuals .
Unes festes fetes amb Intel-ligència Tradicional vilafranquera, integradora i oberta al món; unes festes per compartir en què tothom hi és convidat.
Visca la Beata, visca Vilafranca!


- El Consell de Mallorca presenta el Gran Premio del Criador 2025, cita que se consolida en el calendario del trote balear
- L’Ajuntament de Santanyí inverteix més de 55.000 € en millores a les dues piscines municipals
- El presidente Galmés recibe en audiencia al presidente de Sa Xerxa de Teatre Infantil i Juvenil de les Illes Balears
- El Consell de Mallorca colabora con la FIET – Fira de teatre infantil i juvenil de Baleares, organizada por Sa Xerxa, que se celebrará del 16 al 19 de octubre en Vilafranca
- El PP de Mallorca planta cara a Madrid y reclama que el Consell tenga voz propia en la gestión de AENA y se garantice el descuento de residente
- La “Plataforma Sí a los cruceros” pide al Govern que no reduzca el cómputo semanal de cruceristas y lo califica de error por desconocimiento del sector
- L’Ajuntament ha tornat a posar en marxa, durant aquest 2025, el cicle de visites guiades “Descobreix Inca”, amb la col·laboració de la Fundació Es Convent
- TIRADA DE PROMOCION.EVITA LOS INCENDIOS FORESTALES
- Llorenç Perelló, presidente del Fons Mallorquí de Cooperació
- El Hospital de Inca elabora una encuesta de percepción sobre atención humanizada, cuyo objetivo es recoger la experiencia tanto de pacientes y acompañantes como de profesionales sobre el servicio